Rozhovor s Vladom Pařízkom – Víťaz ročníku 2022

Ahoj Vlado, v prvom rade mi dovoľ ti zagratulovať k celkovému prvenstvu v Cyklokruhoch, ako aj k prvenstvu vo vrchárskej časti súťaže. Ďakujem, že si si našiel čas na pár otázok ohľadom tvojej cyklistiky a Cyklokruhov. Tak poďme na to 🙂

Ako si sa dostal k cyklistike a aký bol tvoj prvý bicykel?

Ahoj,

Na bicykloch som jazdil od detstva. Prvý bicykel, ktorý si jasne pamätám je biela BMXka od starých rodičov. Jazdil som najskôr okolo paneláku, po hrádzi s otcom, neskôr prišlo blbnutie na Brezine. Potom, počas školy, bol z bicykla skôr dopravný prostriedok. Jednu dobu, keď mi bike ukradli, som dokonca vôbec nejazdil a venoval sa iným aktivitám. S nejakým športovejším jazdením som začal niekedy na výške, cca v r. 2012 som si kúpil nové MTB ešte na 26” kolesách a začal jazdiť trenčianske klasiky ako Lúčky, Inovec a pod. Postupne prišla chuť objavovať nové cestičky, čomu napomohla aj VKT, ktorú sme v tej dobe s kamošmi jazdili. Mimochodom 26ku mám aj po vyše 10 rokoch stále doma a používam ju ako presúvadlo po meste.

 

Takže si začal s MTB a cesťák prišiel až neskôr, pamätáš si ešte na tvoju prvú jazdu na cesťáku a rozhodnutie, že cesťák určite musí byť súčasťou tvojho jazdenia?

Cesťáky ma zaujali asi svojou eleganciou a tým, že na prvý pohľad vyzerali rýchlo. Dlhšie som po ňom túžil, študoval katalógy, eshopy, webstránky výrobcov a rôzne testy. Ale potrebujem druhý bicykel? Po skúšobnej jazde na Brnenskej športovej výstave (ako inak v rifliach a obyčajných teniskách) bolo rozhodnuté – potrebujem! Pár mesiacov na to som zohnal absolútnu strelu. Hliníkový no name rám s nálepkami Cannondale, stará 105ka s tykadlami. Prestíž bicyklu dodávala karbónová vidlica a karbónové kľuky. A potom to začalo – cestné pedále, tretry, gate, dresy, karbónové doplnky … veď to poznáš. Bicykel mi bol žiaľ (alebo našťastie) malý a po roku som si postavil z bazárových vecí ozajstný karbónový Cannondale, na ktorom som odjazdil dosť sezón. 

Vladov prvý cesťák
Vladov prvý cesťák

Mal si cestný bicykel len ako doplnok k horáku, kedy prišla tá zmena a z MTB sa stal doplnok k ceste?

Ani jeden z bicyklov nepovažujem za doplnok. Rád to striedam podľa podmienok a nálady. Keď ma jeden trocha omrzí, presadnem na druhý a tým si cyklistiku neznechutím.

Cyklokruhov sa zúčastňuješ od ich vzniku, nevynechal si ani jednu jazdu a ak sa nemýlim, bol si prvý prihlásený cyklista (teda okrem mňa), čo sa v roku 2020 do Cyklokruhov prihlásil. Ako po tých troch sezónach hodnotíš tento projekt, čo ti to prinieslo a čo zase zobralo?

Myslím, že v r. 2020 si trafil klinec po hlavičke. Covid zrušil pretekársku sezónu a Cyklokruhy boli dobrou motiváciou, prečo jazdiť vo vysokej intenzite. Za tie 3 ročníky som vďaka tomu spoznal ľudí s podobnou diagnózou, s ktorými sa stretneme na výjazde aj mimo súťaž.

Tento rok (rok 2022 pozn. redakcie) si nevyhral iba Cyklokruhy, ale ku konci sezóny si tých bedňových pozícií pozbieral viacej, čo by si tak najviac vyzdvihol, aké umiestnenie a prečo?

Od augusta sa mi jazdilo naozaj dobre, najviac si cením asi prvé miesto (vo vekovej kategórií) z časovky na Polom a 5te celkové na MTB Horal Maratóne.

Šprintpolom
Šprintpolom

Dá sa povedať, že táto sezóna bola tvoja „životná“?

Dúfam, že nie a ešte nejaké pekné umiestnenia získam.

Malo na týchto tvojich úspechoch podiel aj to, že si jazdil Cyklokruhy?

Určite to bola dobrá príprava na dlhé intenzity, napr. na MTB maratóny.

Keď sa vrátime ešte k Cyklokruhom, ty si vyhral 3 zo šiestich okruhov, pričom si si najväčší náskok vypracoval na treťom okruhu (Veľká Javorina) s najdlhším stúpaním, ktoré na Cyklokruhoch bolo. Aké si mal pocity po jazde? Veril, si že práve táto jazda ti pomôže dosiahnuť celkové prvenstvo?

Kopce ma bavia, s mojou postavou mám na ne dobrú predispozíciu. Cieľom bolo zlepšiť svoj čas na Javorine oproti roku 2021, čo sa mi aj podarilo. Po zjazde a takom oklepaní sa, som si uvedomil, že sa mi ide celkom dobre a stanovil som si watty, ktoré by som chcel do konca okruhu udržať. To sa mi darilo, sily neubúdali a ku koncu som začal prepočítavať, aký by mohol byť výsledný čas. Matne som si pamätal za koľko to dal Fazy a moje výpočty sa k tomu začali blížiť. To ma ešte viac nakoplo a dopadlo to podľa mňa dosť dobre.

Bolelo to?

Boleli všetky okruhy, ale tento asi paradoxne najmenej.

Následne si dva okruhy „prehral“ len o sekundy (štvrtý o štyri a piaty o devätnásť). Kontroloval si si svoj náskok alebo si nehľadel na Vladove Jelínkove jazdy?

Bol som vo výhodnejšej pozícií ako Jelo a samozrejme som si parametre jeho jazdy pred svojimi pokusmi pozrel. Ale veľmi mi to nepomohlo, musel som ísť naplno – Jelo nastavil latku dosť vysoko a nebol priestor na šetrenie sa.

Na posledná okruh ste išli spolu s Vladom Jelínkom, pripúšťal si ešte vôbec teoretickú možnosť, že by si to mohol zbabrať a o prvenstvo prísť alebo aj vzhľadom na tvoju formu, si to bral, že taká situácia nemôže nastať?

Myslím, že tam bol náskok dostatočný a pokiaľ by neprišiel hlaďák alebo iná kríza, tak som bol OK. Motiváciou bolo vyrovnať počet vyhratých okruhov na 3:3.

Vlado s Vladom pred posledným okruhom
Vlado s Vladom pred posledným okruhom

Minulý rok ťa zastavil pes v Súči a musel si pár sekúnd počkať kým ťa pustil, mal si podobný zvierací zážitok aj tento rok? Alebo bolo niečo iné, čo ťa tento rok na Cyklokruhoch nejakým spôsobom obmedzilo?

Isto sa našiel nejaký šofér, za ktorým som si zakričal pár vybraných slov, ale to sa stalo podľa mňa každému. To, čo mi znepríjemnilo jazdu bolo veľké teplo na najdlhšom Topoľčianskom okruhu. Cca v dvoch tretinách mi došla voda (vozím dva 0,5l bidony) a začal boj o prežitie.

Čo by si poradil ľudom, ktorí stále váhajú či sa do Cyklokruhov prihlásiť, poprípade nejaké rady, keď už začnú jazdiť Cyklokruhy, aby dosiahli čo najlepšie výsledky. Predsa len tieto závody simulujúce únik z pelotónu (Cyklokruhy nie sú časovkárske preteky pozn. redakcie) môžu byť aj po psychickej stránky náročné, nakoľko s tebou nie je nikto, kto by ťa potiahol, keď príde kríza.

Jednoznačnou výhodou je wattmeter, v prípade jeho absencie je meranie tepu a poznanie svojho tela nutnosťou. Hranica medzi tým, kedy idem naplno a kedy to prepálim, je tenká a čím je okruh dlhší, tým väčší problém to môže priniesť. Je vhodné vopred si stanoviť cieľ, ktorý je síce výzvou, ale musí byť reálny. A na trase sa ho treba držať, aj keď prídu slabšie momenty – a tie určite prídu.

Ako prebieha tvoja príprava na závody, nie len Cyklokruhy, ale celkovo. Máš vytvorený nejaký plán, ktorý dodržiavaš?

Jazdím hlavne tak, aby ma to bavilo s tým, že viem, čo mi funguje. Cez zimu / jar je to hlavne vytrvalosť, posledné roky keď je čľapkanica a tma, tak som po práci po večeroch Zwiftoval krátke intervalové tréningy cca na 1,5h. S príchodom sezóny pridávam na intenzite, napr. na Tour de Vrchár Považia (kde Vlado skončil celkovo na druhom mieste pozn. redakcie).

Tour de Vrchár Považia - 2. miesto
Tour de Vrchár Považia – 2. miesto

Mal si tento rok v porovnaní s predchádzajúcimi nejaké zmeny v tréningoch, prípadne inú zimnú prípravu v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi?

O trochu viac som behal, ale hlavne som do prípravy zaradil fitko. Cviky na spevnenie stredu tela a takú celkovo funkčnú silu. Myslím, že vďaka tomu mohla byť sezóna taká dlhá. Zároveň som na prelome februára a marca absolvoval 2 týždňový kemp na Mallorke, kde sa budoval vytrvalostný základ.

Ty si pojazdil už kus sveta, Talianske Dolomity, Mallorka, prešiel si z Terstu do Trenčína, kade tade po Slovensku. Ako hodnotíš jazdenie v Trenčianskom regióne?

Ja všetkým stále vravím, že na Považí máme šťastie na rozmanitý terén a kvalitné cesty. S budovaním cyklotrás sa otvárajú možnosti na bezpečný tréning aj po tme. Ak to porovnám so zahraničím, tak najmä naši vodiči sa ešte majú čo učiť.

Maratona dles Dolomites 2021
Maratona dles Dolomites 2021

Aké máš ciele na prichádzajúcu zimu a za čo vymeníš cyklistiku v prípade necyklistického počasia?

Budem sa držať toho, čo mi fungovalo. Opäť som začal s fitkom, sem tam behám a pomaly uvažujem nad tým, že vytiahnem trenažér.

Vízie pre ročník 2023? Uvidíme ťa opäť na Cyklokruhoch (zatiaľ nikto neobhájil titul pozn. redakcie)?

Obhajoba titulu je slušná výzva. Myslím, že budúci rok sa vidíme. Taký vrchol sezóny ešte nemám určený, momentálne čakám, či sa mi podarí dostať na Maratonu dles Dolomites, kde by som chcel zajazdiť nejaký pekný čas. Nakoľko sa štartovacie miesta losujú, tak to už nie je v mojich rukách.

Ďakujeme za rozhovor a prajem veľa úspechov aj naďalej 🙂

Štatistiky na záver (sezóna 2022):

Výška: 170cm

Váha: 61kg

Vek: 33r

Bicykel: Canyon Ultimate CF SL 8 Di2

Kolesá: Bontrager Aeolus PRO 5

Najkrajší okruh 2022: Pružina

Najkrajší okruh celkovo: Pružina

STRAVA link: Vlado Pařízek

 

Zdieľať

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp